Rootes Car Club Sweden. Ordf. Christian Carlsson tel 013-297279. Mail: info@rootes.se
SUNBEAM-TALBOT OCH SUNBEAM BLEV ROOTESGRUPPENS BILAR FÖR TÄVLING OCH KÖRGLÄDJE
Dubbelnamnet Sunbeam-Talbot användes från slutet av 1930-talet och fram till mitten
av 1950-talet på det Rootesgruppens märke som hade uppstått genom att de två väletablerade
engelska firmorna Sunbeam Motor Car Ltd och Clement Talbot Ltd förvärvades av Rootes
1935 och ”bakades ihop” 1938.
Sunbeam räknar sina anor tillbaka till 1800-talet då
John Marston Ltd tillverkade cyklar och sedan sin första bil 1899. Sunbeam gjorde
därefter sportiga bilar och rena fartåk som t ex den Sunbeam Mystery med vilken Henry
Segrave år 1927 blev först i världen att nå över 200 mph jordbunden. Märket Talbot
å sin sida slog ett rekord i och med att Percy Lambert i en 4,5-liters Talbot år
1913 blev först i världen att tillryggalägga mer än 100 miles på en timme. Som de
flesta andra märken gjorde Sunbeam och Talbot på 1920-och 1930-talet även stora lyxbetonade
bilar, mer hyllade för komfort och status än för livlig sportighet.
Strax före och strax efter kriget efter kriget hade Sunbeam-Talbot denna aristokratiska
front.
Sunbeam-Talbot 80 och 90 från tidigt 50-tal var influerade av amerikansk design.
Den 2-sitsiga Alpine 1953-55 var en läcker skapelse med namn efter framgångar i Alp-rallyt
Alltså fanns det en tradition för Rootes att upprätthålla kring dubbelnamnet, när
andra världskriget var över och det gjorde man genom att dra hem många segrar särskilt
i rallyn med Sunbeam-Talbot 90 och dess tvåsitsiga variant Alpine (ofta kallad Marks-Alpine
för att skilja den från 1960-talets Series-Alpine) .
Ett mellanspel i den modesta
Ten-klassen – alltså ekonomiska bilar på runt 10 brittiska skattehästar – gjordes
åren närmast efter andra världskriget med en modell som till utseendet liknade en
verklig lyxvagn.
Tillägget Talbot slopades på 50-talets Alpine och var helt borta
vid introduktionen av den USA-inspirerade Rapier 1955. En ny 2-sitsig Alpine kom
på hösten 1959 med hyggliga sportegenskaper genom att den hade en uppskrämd version
av Hillmans motor. En riktig värstingvariant blev det dock av Alpinen, när den försågs
med en V8 från Ford 1964 och fick heta Sunbeam Tiger, givetvis tänkt för köpare i
USA, vilket också slog in och modellen är nu av stort samlarintresse. Vanliga Alpine
byggdes i cirka 70 000 exemplar, medan av Tiger framställdes bara tiondelen så många.
Firman Thomas Harrington byggde intressanta kupéversioner av Alpine i små serier.
Sunbeam Rapier, en tvådörrars hardtop, kom som 1956 års modell (röd/vit) och fick
ett par år senare sportigare motor och fenor (brun/vit). 1968 blev den omformad till
en djärv fastback (ovan).
Till höger en av de tre Alpine som med svenska team vann klasseger i Monte Carlo-rallyt
1960. Andreföraren Nisse Falk provsitter 35 år senare 111:an.
Till vänster en Tiger.
Till det yttre lik Alpinen, men två avgasrör skvallrar om en V8 under huven.
Familjebilen Sunbeam som kom efter Rapier och Alpine fick på många marknader tillnamnet
Hunter, och ibland Vogue. Efter att några år senare franska Peugeot/Citroen tagit
över resterna av Rootes från Chrysler fick Sunbeam som modellnamn på en bil faktiskt
leva vidare ända till 1981, men vad stod namnet då för ?