Rootes Car Club Sweden.  Ordf. Christian Carlsson tel 013-297279.   Mail: info@rootes.se

Startsida Kontakt Träff-foton Klubben Bilarna

Kolla ! Här är en ny undersida under ”Klubben”. Vi tänker oss att fylla på lite då och då med huvudsakligen foton som visar klubb-
medlemmars aktiviteter, renoveringar, tips mm .

Hos Stefan (medl 309) pågår renoveringen av en Humber Snipe -39. På bilden här ser vi hur han med hjälp av foton från en man med likadan bil i England  återskapar den något in-vecklade skärmkantens extra profilering mot karossen.

Bensintank måste man ju ha och den be-fintliga var sönderrostad, så Stefan snidade ihop en ny - lätt som en plätt !

Det finns lite att ta itu med i bakre delen av Humbern. Tidigare ägaren har lappat och lagat i flera omgångar, men vissa partier finns inget alls kvar av. På fotot är det Stefans pappa Hjalmar som kollar fragment av elledningar.

Motorn har sonen Thomas börjat renovera. Här ser vi några valda delar, en vevaxel som inte går av i första taget.

Stefans Humber har en gediget byggd taklucka, som måste återskapas. En utmaning för Stefan, men var säker på att han klarar det !

En extraratt med texten Humber Sixten  (stavat med ett e !)Super Snipe  förbryllar.  Den mer korrekta sitter dock på plats i bilen.

Kylarfågeln, en välgödd beckasin, har preliminärt landat på sin plats och vi skymtar också den 50-taliga sökarlampan vid dörrstolpen.

Så ska den bli !


Jörgen (medl 640) köpte sin Minx -46 i delar, nedplockad ”i atomer” som paketerats i lådor. Alltså gällde det att sortera och kolla om allt fanns innan uppbyggnaden kunde starta. En bild av hur bilen i färdigt skick ska se ut är då fint att ha till hands.

Sommaren 2018 fixade Jörgen ett nytt garage, så då fick objektet stå ute och motorn drog på sig lite ytrost, men det blev en första provtur efter att det viktigaste var monterat.
Luftrenaren är inte original.

Ratt och instrument har efter renovering kommit på plats och öppningsskruven för vindrutan fungerar.

Vid provkörningen visade motorn tendens till överhettning - fläkten har bara 2 blad och det är termosifoncirkulation - så Jörgen monterade tillfälligt på en el-fläkt.

En framdörr vållade problem. Det visade sig att den var osannolikt modifierad, varför det  blev ett styvt arbeta att återskapa den med rätta pressningen.

Inga rostiga bromsrör här inte ! De mekaniska bromsarna har dock andra komponenter som är minst lika ömtåliga och mer invecklade att renovera och montera.

Snyggt primad och i en lokal som inbjuder till vinterjobb står Minxen och väntar på inredning. Självbärande kaross, men tursamt nog just ingen rost och mekaniska delar hemtagna från bl a Australien gör att Jörgen kan se hoppfullt fram mot sommaren.