Rootes Car Club Sweden.  Ordf. Christian Carlsson tel 013-297279.   Mail: info@rootes.se

Startsida Kontakt Träff-foton Klubben Bilarna

HILLMAN - populäraste Rootesbilen

Var en vanlig syn på svenska 50-talsvägar.

syn på svenska 50-talsvägarna

Den första Hillmanbilen byggdes 1907 åt William Hillman av den franskfödde ingenjören Louis Coatalen med den direkta avsikten att tävla, och vinna förstås, i Tourist Trophyloppet på Isle om Man. Framöver blev det dock ovanligt med racing-Hillman, men desto mera av gedigna familjebilar från den växande fabriken i Coventry. 1928 köptes Hillman av Humber och 1932 tog Rootes över hela kommandot.


Minx - en långlivad modell


Sistnämnda år introducerades Minx (betyder ungefär ”flörtig tjej”), som byggde upp ett sådant förtroende för Hillman, att modellnamnet fick finnas kvar ända till 1970. Under femtonårsperioden 1945-1960 byggdes i runt tal 860 000 Minx-bilar och det fanns agenturer och licensfabrikation runt om i världen. Minx ansågs vara gediget byggda och prisvärda. Sällan uppenbarade sig några djärva innovationer på en Hillman, men genom lyhördhet mot kunderna kunde man hela tiden förbättra detaljer utan att chocka de konservativa.

Den skotska småbilen
 
Som ett led i brittisk regionalpolitik byggdes i början av 1960-talet en stor fabrik i Linwood i Skottland, där småbilen Hillman Imp (imp betyder busunge ) tillverkades fram till 1976.  Som en konkurrent till BMC:s ”hundkoja” nådde den inte riktigt ända fram, men den slog definitivt fast att en Hillman kunde vara något kul och spralligt och även trimmningsvänligt för tävlingsbanan.


Storsäljare i Sverige 1954


På 1950-talet var Hillman Minx en populär bil i Sverige. Ett verkligt toppår var 1954 då det såldes drygt 3500 exemplar här. Åtskilliga var av hardtop-typen som kallades Californian. Hillman bedömdes i samtida tester  vara lättkörda och lämpade för kvinnliga bilförare, som ju blev allt vanligare just på 1950-talet.


Hillman Minx 1946 convertible coupe kunde köras med suffletten i halvfällt läge

Visst ser de lika ut 1953 (närmast) och 1954 års Minx, men kolla närmare så syns skillnaden

En Super Minx 1963 var vacker som cabriolet och robust som 4-dörrars sedan och praktisk som herrgårdsvagn med 2-delad baklucka.

Hillman Imp med motorn bak var en käck kärra, som också syntes på racingbanorna