Rootes Car Club Sweden. Ordf. Christian Carlsson tel 013-
William Rootes var yngste sonen i en familj i staden Goudhurst i sydöstra England.
Där hade fadern en mekanisk verkstad och han både tillverkade och sålde cyklar på
1880-
Två söner fick denne William före sekelskiftet, William (som vi fortsättningsvis
kallar Billy) och Reginald (som vi kallar Reggie). Billy var inte så starkt inriktad
på skolutbildning som brodern. Han visade större intresse för de motordrivna vidunder
som nu började synas och höras även ute i landsorten. I faderns verkstad trivdes
Billy bättre än i skolan. Han visade också intresse för affärsverksamhet genom att
tidigt ägna sig åt kyckling-
Pappa William köpte bil redan när pojkarna var små. Det blev en amerikansk New Orleans med knappa tre hästkrafter. Enligt senare historieskrivning tjuvlånade Billy en dag när föräldrarna var bortresta den lilla bilen och tog med sig Reggie på en åktur som slutade i diket men utan personskador. Det sägs att alltsedan dess märktes den lyckliga kombinationen av temperament mellan bröderna som gynnade deras hela liv som imperiebygare. Billy som den modiga, initiativtagande och Reggie som den mer avvaktande, kalkylerande. I stället för vidare skolgång fick Billy i tonåren en praktikantplats hos Singer Motors uppe i Coventry. Singerbilar gick fint på tävlingsbanorna. Miljön var perfekt och utvecklande för unge Billy. På fritiden tävlade han ofta med stor framgång i motorcykellopp.
Efter nära tre år hos Singer kände han sig mogen att stå på egna ben och han ville
då bli återförsäljare för Singer i grevskapet Kent, där fadershuset nu flyttat till
Hawkhurst. Femtio exemplar av Singerbilen åtog han sig att sälja, men fadern som
nu själv sålde bilar, mest amerikanska, var först kallsinnig till att ge honom starthjälp.
Billy fixade det ändå och det dröjde inte länge förrän han tillsammans med fadern
kunde öppna riktig bilaffär i den större staden Maidstone. Första världskriget la
hinder i vägen för snabb expansion i fråga om bilhandel, men Billy fick den smarta
affärsidén att etablera en reparationsverkstad för havererade stridsflygplan. Vid
den här tiden hade Billy också bildat familj och fått sönerna Geoffrey och Brian.
Brodern
Reggie hade skolat sig och blivit tjänsteman inom amiralitetet. Nu efter kriget lämnade
han dock sin karriär där och lierade sig med brodern och fadern i den då återuppvaknande
bilbranschen.
Rootesbröderna såg tillfället att börja importera bilar från USA och skaffade sig
försäljningsrätten för GM:s bilar i England. Under resor till Amerika skaffade Billy
och Reggie erfarenheter från hur bilförsäljning gick till däröver. De tog efter PR-
Kring 1927/28 börjar det dock hända stora saker. Bilfabrikanten Humber hade köpt
Commer och därefter slagit sig ihop med Hillman, men ändå gick det inte bra för dem.
Rootesbröderna hade sedan tidigare exporträttigheterna för dessa märken och nu såg
de tillfället att köpa upp trippelalliansen, och i början av 1930-
Karosserifirman Thrupp & Maberly hade Rootes förvärvat tidigare på 20-
Mycket fanns att göra av rationaliseringar och moderniseringar inom det nu så omfattande
företaget. Modeller och märken riktigt tumlade om varandra och konkurrerade inbördes.
Knappt hade struktureringen börjat ordna sig förrän företagsköpandet var igång igen.
1934 köpte Rootes lastbilsfirman Karrier och den stora karossfabriken British Light
Steel Pressings blev Rootesägt 1937. Ett par år tidigare fogades triangelformationen
Sunbeam-
Kriget kom och som goda patrioter och
storföretagare gjorde bröderna Rootes enorma omformationer för att kunna tillverka
vad krigsmakten behövde ifråga om markfordon av de mest skilda slag. Både Billy och
Reggie blev sedermera dubbade till riddare för sina insatser härvidlag.
Utvecklingen
efter kriget beskrivs bäst i de olika märkenas historiker, men ett sista tillägg
till Rootesimperiet blev det 1956 då Singer Motors köptes upp. På sätt och vis slöts
därmed en cirkel. Det var ju hos Singer som unge Billy en gång började sin karriär
som praktikant på verkstadsgolvet.
Ingen kunde väl tro, under 50-
—-
Vi kommer framöver att fylla på vår sida med de olika märkenas historia och berätta om de modeller som funnits.
För faktauppgifter har använts böckerna Cars of the Rootes Group av Graham Robson och The Rootes Brothers av John Bullock. Dessutom har Wikipedia konsulterats.
Varför heter vi Rootes Car Club ?
Det finns ju ingen bil som heter Rootes.
English |
Länkar |
Vårt namn |
Vår tidning |
Kolla ! |
Hillman |
Sunbeam |
Humber |
Singer |